Cassel-Recoletteberg bevindt zich midden in het Houtland. Deze heuvels hebben de zelfde oriëntatie als de Heuvelrij Catsberg-Kemmelberg. De Recoletteberg is niet bebouwd, maar de Casselberg wel. Dit is hier ook nog houtland, want veel houtkanten zijn hier overgebleven. De heuvels bevinden zich op het Franse grondgebied maar sluiten geologisch aan op de Vlaamse heuvels.
Historisch
Recoletteberg: Deze berg is bebost en de Romeinse weg loopt over de berg, maar niet er rond. Dit was om het gebied te controleren. Na een zadeldal loopt de weg verder over de Casselberg. Cassel was de hoofdplaats van een Romeinse Civita en is nog steeds een stad. Het is wel een leeglopende stad. Veel formele functies zijn hier artificieel bewaard gebleven en grote complexen met bejaardentehuizen komen hier wel voor. Veel gebouwen in de binnenstad hebben een breed raam beneden en een deur. Dit duid erop dat hier vroeger winkels geweest zijn, maar vele daarvan zijn nu verlaten.
Visueel
Op de Cassel-Recoletteberg heb je open gebied rondom de heuvels en dicht beboste gebieden op de heuvels. Vele weidse en panoramische zichten. De Heuvel is een belemmering in de wijdere context.
Ruimte en structuur
Cassel dorp en opstrekkende Romeinse wegen als structurerende elementen in het landschap. Het landschap bestaat uit een sequentie van zuidwest-noordoost georiënteerde heuvels en valleien welke het gebied van noord naar zuid opdelen.
Geologie
Tertiair
Midden Eoceen
Plioceen
Getuigenheuvels van het Diestiaan. De ondergrond is hier Diestiaanzandsteen. Dit is een ijzerhoudende limonietzandsteen die gebruikt wordt als bouwsteen. Behalve de limonietzandstenen vinden we aan de top ook silexkeien uit het krijt (secundair). Dit is vreemd want we vinden deze boven de tertiaire zandsteenafzettingen terug. De Silexkeien zijn zeer mooi afgesleten en hebben een witte verweringsrand. Ze moeten dus een tijdje hebben blootgelegen. Op de lithologische kaart vinden de verklaring. De Diestiaanzee kwam tot aan de heuvelrijen, want de afzetting van de grofste materialen gebeurde aan de kust, nu dus de top van de heuvels.
Fysisch
Getuigenheuvels, met bossen op de top.
Bodem
De stad Cassel is op een top gelegen, maar ze komen hier niet om van de dorst. Het diestiaanzand die vanboven ligt is permeabel en stuwt op de klei. Het water komt in de fontein op de markt terecht. Dit is een strategisch goed uitgebouwde stad en bovendien is er watervoorziening ideaal.
///
Les Monts de Cassel et des Récollets se trouvent au milieu du Houtland. Ces monts ont la même orientation que la rangée de monts formée par le Mont des Cats et le Mont Kemmel. Le Mont des Récollets n'est pas bâti, contrairement au Mont Cassel. C'est encore le Houtland ici, car on y trouve de nombreux vestiges de bords boisés. Les monts se trouvent sur le territoire français, mais font géologiquement partie des Monts de Flandres.
D'un point de vue historique
Le Mont des Récollets : ce mont est boisé et la chaussée romaine le traverse, sans le contourner. C'était pour contrôler la zone. Après une vallée, la chaussée se poursuit sur le Mont Cassel. Cassel était la capitale d'une civita romaine et est actuellement toujours une ville. Certes, une ville qui se vide. De nombreuses fonctions formelles y sont restées artificiellement conservées et on y trouve de grands complexes de maisons de repos. Beaucoup de bâtiments au centre-ville sont dotés d'une large fenêtre en bas et d'une porte. Cela indique qu'il y a jadis eu des commerces, mais nombre d'entre eux sont aujourd'hui abandonnés.
D'un point de vue visuel
Sur les Monts Cassel et des Récollets, on a une zone ouverte autour des collines et des zones densément boisées sur les collines. De nombreuses vues dégagées et panoramiques. Le Mont est un obstacle à la vue dans le contexte plus large.
Espace et structure
Le village de Cassel et les voies romaines comme éléments structurants dans le paysage. Le paysage se compose d'une séquence de monts et de vallées orientés du sud-ouest au nord-est qui scindent la zone du nord au sud.
Géologie
Tertiaire
Miocène
Pliocène
Collines témoins du diestien. Le sous-sol est ici constitué de grès diestien. Il s'agit d'un grès de limonite ferrugineux qui est utilisé comme pierre à bâtir. Outre le grès de limonite, nous trouvons au sommet aussi des pierres de silex de la zone crayeuse (secondaire). C'est étrange car nous les retrouvons au-dessus des sédiments de grès tertiaires. Les pierres de silex sont très bien taillées et présentent un bord de météorisation blanc. Elles doivent donc avoir été exposées pendant un moment. L'explication se trouve sur la carte lithologique. La mer diestienne arrivait jusqu'aux chaînes de monts, car le sédiment des matières les plus grossières s'est produit à la côte, qui donc à présent le sommet des monts.
D'un point de vue physique
Collines témoins, agrémentées de forêts au sommet.
Sol
La ville de Cassel est située sur un sommet, mais ce n'est ici pas la soif qui tue. Le sable diestien qui la recouvre est perméable et s'élève sur l'argile. L'eau arrive dans la fontaine sur la grand-place. C'est une ville stratégiquement bien bâtie et, de plus, l'approvisionnement en eau est idéal.
Landschappelijke systemen /// Système paysager | E0200
Zoek hieronder het landschapseenheid waartoe het behoort en de kenmerken die deel uitmaken van dit landschapssysteem /// Retrouvez l'unité paysagère auquel elle appartient et les entités comprises dans ce système paysager ci-dessous